Bij het uitbreiden, verhuizen, opstarten of herinrichten van een kantoor komen een aantal vraagstukken kijken. U begint wellicht met een kaal kantoor of u huurt een pand waar al enige faciliteiten aanwezig zijn. Afhankelijk van uw beginsituatie is het in eerste instantie belangrijk om essentiële dingen als electriciteit, water en verwarming en communicatie werkend te hebben. Houdt hierbij rekening met voldoende aansluitingen op praktische plaatsen waar het om elektriciteit en netwerkaansluitingen gaat.
Vloerbedekking, zonwering en verlichting
Naast essentiele diensten zijn
zonwering en voldoende verlichting punten op uw checklist. Ook is het mogelijk dat u de vloer wilt bedekken, bijvoorbeeld met
tapijttegels.
Werkplekken
Als aan alle randvoorwaarden is voldaan, begint u met de werkplekken. Houdt u bij het inventariseren van de aantallen rekening met de ruimte. Het begin van een werkplek is meestal een
bureau. Er zijn verschillend
e maten beschikbaar. Zo kunt u een recht bureau o.a. in
120x80,
160x80,
180x80,
180x90 en
200x100 neerzetten. Wilt u eilanden van 3 maken, dan zijn 160x80 en 180x90 maten waar een bureau aan de kopse kant van 2 tegen elkaar geplaatste bureaus kan staan. Andere opties zijn
hoekbureaus of wingbureaus. De meest harmonieuze uitstraling krijgt u door het gehele kantoor in één stijl in te richten - dit kan door hetzelfde type bureau in dezelfde kleur te gebruiken.
Een bureau moet volgens ARBO-regelgeving minimaal 20cm in hoogte instelbaar zijn. Dit kan door middel van een
hoogte-instelling, maar mocht u gebruik maken van meerdere medewerkers per werkplek of flexibele werkplekken, dan zijn
slinger verstelbare bureaus of
elektrisch verstelbare bureaus praktischer.
Een werkplek wordt netter door goede
kabelverwerking of opties als
stekkerdozen,
computersteunen en
monitorarmen. U kunt ook extra rust creëren in een open ruimte door werkplekken van elkaar te scheiden d.m.v.
scheidingswanden - hetzij op het bureau gemonteerd, hetzij losse scheidingswanden.
Bureaustoel
Bij elke werkplek hoort een goede
bureaustoel. De bureaustoel is het belangrijkste ingrediënt in het zitcomfort van de medewerker. Bureaustoelen kunnen aan de
EN 1335-norm voldoen of de nieuwere
NPR-norm. Voldoet een stoel niet aan één van deze normen, dan is deze ook niet ARBO-gekeurd.
Opslag
Documenten, kantoorartikelen etc. uit het zicht bewaren kan door middel van kasten.
Roldeurkasten kunt u in verschillende hoogtes krijgen. Ook deze kunnen tegelijk dienen als afscheidingen binnen het kantoor. Per bureau kunt u ook nog
ladeblokken of
standcontainers neerzetten, waar medewerkers hun eigen accessoires en eventueel persoonlijke bezittingen in kunnen doen.
Vergaderen
Naast werkplekken kunt u nog een vegaderruimte inrichten. De ruimte is vaak bepalend voor de grootte van een
vergadertafel, maar ook moet rekening gehouden worden met het aantal mensen dat aan de tafel moet kunnen zitten.
Voor een indruk van de benodigde grootte volgt u de onderstaande links:
Houdt u ook bij vergaderruimtes rekening met eventuele kabelverwerking, zoals een kabeldoorvoergat als er communicatie-apparatuur of presentatiemiddelen aanwezig zijn in de vergaderruimte.
Vergaderstoelen
Bij een vergadertafel horen natuurlijk ook
vergaderstoelen. Afhankelijk van uw budget en de gewenste uitstraling kunt u verschillende types stoelen neerzetten. Ook zijn er vier-pootsframes en
sledeframes. Een sledeframe zit comfortabeler dan een vier-pootsframe maar is ook duurder in de aanschaf. Houdt u rekening met de ondergrond: bij een krasgevoelige vloer is het aan te raden om stoelen met kunstof glijdoppen neer te zetten.
DiversenNaast de bovenstaande items kunt u nog denken aan garderobe-items zoals
kapstokken of portmanteaus, en afvalverwerking zoals prullenbakken en papierbakken.